Предлоги в английском языке: упражнения. Употребляем предлоги места

Упражнения на английские предлоги места будут полезны каждому, потому что даже у уверенных пользователей языка время от времени возникают затруднения именно в использовании предлогов времени. Рекомендую повторить . После выполнения упражнений Вы сможете свериться с ответами.

Предлоги места английский упражнения.

Упражнение 1 . Вспомним постановку предлогов в адресах. Complete the sentences. Use on, at or in

  1. Gary Clench lives ____ Brighton.
  2. He lives _____ Clifton Street.
  3. He lives ____ 33 Clifton Street.
  4. His flat is ___ the second floor.
  5. Carlos lives____Barcelona.
  6. I live____Main Street.
  7. I live ____109 Main Street.

What about you? Where do you live? Make true sentences.

Упражнение 2. Вставьте подходящий предлог места.

  1. There"s a strange woman standing ____ a tree. (под)
  2. There"s a motorbike ____ the car (перед) and a bicycle ____ it (позади), so the car is _____ the yellow motorbike and the bicycle.
  3. There"s a bus waiting ___ a bus stop.
  4. There"s a briefcase____ the desk. (под)
  5. Can you see a camera ____ the drawer?
  6. There"s a large picture _____ the wall___ two small
  7. There are two bedrooms ____ the flat.
  8. Santa Monica is ____Southern California.
  9. I"ve got a poster of Kevin Costner_____my wall.
  10. Heidelberg is____the River Neckar.

Упражнение 3. Вставьте подходящий предлог места.

  1. There"s nobody waiting____the bus stop.
  2. Meet me____the bus station.
  3. I often have a coffee____the Calypso Cafe.
  4. I"m a student____Brighton College.
  5. Molly is____work at the moment.
  6. He saw a nest ... the tree.
  7. How many misprints are there ... this book?
  8. Don’t sit ... the window.
  9. Is the post-office close ... your house?
  10. What subjects do you study ... school?

Упражнение 4. Заполни пропуски предлогами in, on, at, under.

I am ____ the classroom. I am not ___ the blackboard. I am ___ the desk. There is a book ___ my desk. My pens and pencils are ___ my pencil-box. The pencil-box is ___ my bag. The bag is ___the desk.

We’ve got flowers ____ our school park. Two pupils are sitting ___the tree ___ this park now.

Упражнение 5. Переведите на английский.

рядом с его домом, среди нас, между двумя большими домами, вокруг стола, у окна, у двери, далеко от школы, перед нашим офисом, под кроватью, по ту сторону реки, напротив ее дома, позади меня, над ее головой, над столом, под землей, в школе, в доме, вне дома. на столе, на стене

Упражнение 6. Составьте предложения .

America and Africa. Europe.

America and Asia.

Pacific Ocean and Indian Ocean

Упражнение 7. Complete the sentences with Prepositions of time.

  1. What did you do ... your history lesson?
  2. How many pupils are there ... your class?
  3. Is there anybody ... the classroom?
  4. Would you like to live ... another country?
  5. We sometimes stay ... school late.
  6. There were 20,000 people ... the football match.
  7. My mother is not ... home, she is ... work.
  8. Were there many familiar people … the concert?
  9. I have seen a brilliant play … the theatre.
  10. My friend won the first place ... the 400-metres race.
  11. You can watch hockey match ... TV today.
  12. Glasgow is ... the River Clyde ... Scotland.

Answers to Prepositions of place Exercises.

1 in, 2, in (Br) или on (Am), 3 at, 4 on, 5 in, 6 in (Br) или on (Am), 7 at

1 under, 2 in front of / behind / between, 3 at, 4 under, 5 in, 6 on / between, 7 in, 8 in, 9 on, 10 on

1 at, 2 at, 3 at, 4 in, 5 at, 6 in, 7 in, 8 near / by /at /beside, 9 to, 10 at

In, at, at, on, in, in, under / near / beside, in, under, in

beside his house /next to his house/ near his house / by his house, among us, between the big houses, round the table, by the window /next to the window / at the window, at the door, far from the school, in front of our office, under the bed, beyond the river, opposite her house, behind me, above her head, over the table, below the ground, in the school / at school, inside the house / in the house / at home, outside the house, on the table, on the wall

Exercise 6. Different variants are possible

1 at, 2 in, 3 in, 4 in, 5 at, 6 at, 7 at/at, 8 at, 9 at, 10 in, 11 on, 12 on / in

Надеюсь, теперь Вы чувствуете себя увереннее в теме предлоги места английский язык упражнения.

Предлоги места и движения достаточно просто продемонстрировать в классной комнате. Даже на начальном уровне ученики легко могут догадаться их значению. Мы подготовили интересные игры и упражнения, которые помогут ученикам выучить или повторить эту тему.

Warm-up
Используйте разминку для того,чтобы повторить лексику, которая будет использоваться вместе с упражнениями на предлоги: book, desk, chair, table, pencil, pen, teacher. Для этого попросите учеников встать. Поднимите один предмет и спросите: “What is this?”. Те ученики, которые знают ответ, поднимают руку. Выберете ученика и, если он ответил правильно, разрешите ему сесть. Продолжайте разминку, пока вы не повторили всю лексику и все ученики не сели.
Затем напишите на доске предлоги места и движения:
– in
– in front of
– on
– behind
– under
– above
– between
– next to
– around
Продемонстрируйте произношение каждого предлога и попросите учеников повторить за вами. Затем попросите учеников попробовать угадать значение каждого. Используйте примеры, чтобы помочь учениками угадать, например: “I am standing in front of the table. The book is on the desk. I’m walking around the classroom”. Иллюстрируйте примеры с помощью предметов и движений

1. Simon says
Ведущий говорит команды, используя предлоги места и движения, например: “Simon says: stand on the chair. Simon says: put your books next to the table. Simon says: walk around the classroom”. Ученики должны выполнять команды, только если ведущий сначала говорит “Simon says”.

2. Preposition Bingo
Раздайте ученикам карточки бинго с предлогами места и движения или же попросите их подготовить карточки и вписать предлоги самостоятельно. Затем возьмите два предмета, например ручку и книгу. С их помощью показывайте разные предлоги. Положите ручку на книжку – ученики отмечают у себя на карточке предлог on. Станьте возле окна – ученики отмечают на карточке предлог next to. Походите вокруг класса – ученики отмечают на карточке предлог around. Тот, кто отметил три предлога подряд – победитель.

3. What is it?
Выберите любой предмет в классе. Не называя его скажите ученикам, где он находится,например: “It’s next to the window”. Тот ученик, который первым правильно назвал предмет, становится следующим ведущим.

4. Where is it?
Принесите на урок какой- нибудь интересный предмет, например, сувенир. Ученики пробуют догадаться, куда в классе вы его положили и задают вопросы: “Is it in your bag?”, “Is it behind the cupboard?” Тот, кто правильно угадал, становится ведущим в следующем раунде.

5. The Best Picture
Ученики выполняют эту игру в парах. Дайте одному ученику в каждой паре картинку с изображением людей и различных предметов. Один ученик описывает картинку,например: “There is an apple on the table”, “There is a sofa next to the fireplace”, а другой слушает его и рисует. Затем “художник” сравнивает свое “произведение” и оригинал. Та пара, которая точнее всех воспроизвела картину, побеждает.

6. A Messy Room
Покажите ученикам картинку беспорядочной комнаты. Попросите их сказать, где на самом деле должны быть вещи. Например, “The books should be on the table”, “The carpet should be next to the sofa” .
Это задание может быть использовано для индивидуальных уроков. Структуру “Should be” можно упростить в зависимости от уровня. Например, просто заменить ее на глагол “to be”.

7. A City
Ученики работают в небольших группах. Вместе они должны придумать сказочный город и решить,что где находиться, используя предлоги места,например: ’’The castle is next to the forest.The library is in the school”. Затем ученики представляют свой город одноклассникам. Одноклассники задают им вопросы,например: “Why is the castle next to the forest? Why is the library in the school?” Ученики объясняют свои решения, например; “The castle should be next to the forest so that the princess can go riding there.The library should be in the school so that the students can get the books they need”.

8. Classroom Clue Hunt
Ученики работают в парах. Раздайте каждой паре 10 sticky notes, отдельный цвет для каждой пары. Используя предлоги места ученики пишуть указания, которым будет должна следовать другая команда, чтобы получить приз. Каждая подсказка ведет к следующей,например: “Clue 2 is on the bookshelf”. На книжную полку ученики кладут подсказку, на которой написано: “Clue 3 is on the teacher’s table” т.д.

9. Describe the room
Подготовьте список или картинки известных персонажей из книг и кино. Раздайте ученикам по персонажу или же попросите их выбрать самостоятельно из списка. Ученики должны представить комнату этого персонажа и письменно описать ее, используя предлоги места. Соберите все сочинения, перемешайте и раздайте другим ученикам. Каждый ученик читает параграф, написанный кем-то другим. Затем он должен угадать,какому персонажу принадлежит эта комната.
Можно адаптировать это задание и для работы один-на-один.

10. Google Maps
Выберите любой город в мире. Попросите учеников зайти в Google Maps режим спутник+панорама и ввести начальный адрес,который вы написали на доске. Скажите ученикам,что если они будут следовать вашим указаниям, то придут к известной достопримечательности в городе. Дайте ученикам несколько указаний, к примеру, “go straight”, “ turn left” и т.д. Затем спросите каждого, куда он пришел.
Это задание прекрасно подойдет и для индивидуального обучения.

{ "proleed_data_link" : "https://www.proleed.ru/loadads.jsp?partner=naweb808a5&adscount=3&mainfilter=ENGLISH&secfilter=", "proleed_block_type" : "horizontal", "proleed_title_size" : 16, "proleed_title_color" : "#0000cb", "proleed_message_size" : 14, "proleed_message_color": "#000000", "proleed_partner_size" : 14, "proleed_partner_color": "#006500" }

Упражнение 1.

Переведите на английский язык, употребляя предлоги on , in , at , to , into .

1. Идите к доске.

2. Напишите число на доске.

3. Повесьте картину на доску.

4. Она налила в вазу воды и поставила в нее цветы. Потом она пошла к окну и поставила вазу на подоконник.

5. Учитель стоит у доски. Он пишет на доске предложение. Ученики сидят за партами. Они пишут это предложение в своих тетрадях.

6. Ник вошел в кухню и сел за стол. Мама стояла у плиты. Она подошла к столу, поставила на стол чашку и налила в чашку чаю.

7. Мы собрали в лесу много грибов.

8. Маша открыла дверь и вошла в дом. В доме никого не было. Медведи были в лесу. В комнате Маша увидела стол. Она подошла к столу. На столе она увидела три тарелки.

9. Катя была в комнате. Она стояла у книжного шкафа.

10. На полу лежал толстый ковер. Дети сели на ковер и начали играть.

11. Где мальчики? - Они играют во дворе.

12. Сейчас зима. На земле лежит снег. На реке лед.

13. Она подошла к доске, взяла мел и начала писать на ней (на доске).

14. Масло на столе. Поставь его в холодильник. А теперь садись за стол. В этом стакане сок. Выпей его и поставь стакан в раковину. Я вымою его позже.

15. Где твоя ручка? - Она в (моем) кармане. 16. Положи в карман платок.

17. Он прыгнул в реку и быстро поплыл к острову.

Ответы:

1. Go to the blackboard.

1. Go to the blackboard.

2. Write the date on the blackboard.

3. Hang the picture on the blackboard.

4. She poured some water into the vase and put the flowers into it. Then she went to the window and put the vase on the windowsill.

5. The teacher is standing at the blackboard. He is writing a sentence on the blackboard. The pupils are sitting at the desks. They are writing this sentence in their exercise books.

6. Nick went into the kitchen and sat down at the table. His mother was standing at the stove. She went up to the table, put a cup on the table and poured some tea into the cup.

7. We gathered a lot of mushrooms in the wood.

8. Masha opened the door and went into the house. There was nobody in the house: the bears were in the woods. In the room Masha saw a table. She went up to the table. On the table she saw three plates.

9. Kate was in the room. She was standing at the bookcase.

10. There was a thick carpet on the floor. The children sat down on the carpet and began playing.

11. Where are the boys? - They are playing in the yard.

12. It is winter now. There is snow on the ground. There is ice on the river.

13. She went up to the blackboard, took the chalk and began writing on the blackboard.

14. The butter is on the table. Put it in the fridge. And now sit down at the table. There is (some) juice in this glass. Drink it and just put the glass in the sink. I’ ll wash it later.

15. Where is your pen? - It is in my pocket.

16. Put a handkerchief into your pocket.

17. He jumped into the river and quickly swam to the island.

Упражнение 2.

Вставьте предлоги on , in или into .

1. Where is the book? - It is … the table. 2. Where is the tea? - It is … the cup. 3. Put the plates … the table. 4. Put the book … the bag. 5. There is a beautiful picture … the wall. 6. He went … the room. 7. I like to sit … the sofa … my room. 8. Mother is cooking dinner … the kitchen. 9. She went … the room and sat down … the sofa. 10. There are many people … the park today. 11. There is a girl standing … the bridge. Why is she crying? - She has dropped her doll … the water. 12. There is no tea … my cup. 13. Pour some tea … my cup. 14. Put these flowers … the window-sill. 15. I saw many people … the plat­form waiting for the train. 16. We went … the garden and sat down … a bench. 17. The teacher hung a picture … the blackboard. 18. I opened the door and went … the classroom. The teacher was writing some words … the blackboard. The pupils were writing these words … their exercise-books. There were some books and pens … the teacher’s table. There were two maps … the wall and some flowers … the window-sills. I saw a pen … the floor. I picked it up and put it … the table. 19. He put his hand … his pocket, took out a letter and dropped it … the mail-box which hung … the wall of the house. Then he got … his car and drove off.

Ответы:

1. Where is the book? - It is on the table. 2. Where is the tea? - It is in the cup. 3. Put the plates on the table. 4. Put the book into the bag. 5. There is a beautiful picture on the wall. 6. He went into the room. 7. I like to sit on the sofa in my room. 8. Mother is cooking dinner in the kitchen. 9. She went into the room and sat down on the sofa. 10. There are many people in the park today. 11. There is a girl standing on the bridge. Why is she crying? - She has dropped her doll into the water. 12. There is no tea in my cup. 13. Pour some tea into my cup. 14. Put these flowers on the window-sill. 15. I saw many people on the plat­form waiting for the train. 16. We went into the garden and sat down on a bench. 17. The teacher hung a picture on the blackboard. 18. I opened the door and went into the classroom. The teacher was writing some words on the blackboard. The pupils were writing these words in their exercise-books. There were some books and pens on the teacher’s table. There were two maps on the wall and some flowers on the window-sills. I saw a pen on the floor. I picked it up and put it on the table. 19. He put his hand into his pocket, took out a letter and dropped it into the mail-box which hung on the wall of the house. Then he got into his car and drove off.

Упражнение 3.

Переведите на английский.

1. Мертвое море находится ниже уровня моря.

2. Мы пролетаем над Сахарой.

3. Павел сидел напротив Фионы и смотрел на нее.

4. Девушка стояла под деревом, шел сильный дождь.

5. Кто этот человек, который сидит рядом с Мэри?

6. Здесь есть телефон? - Да, у двери.

7. Мне расписаться (sign) на строке, над строкой или под ней?

8. Остановка автобуса за углом.

9. Перед театром красивый фонтан.

10. Врач склонился (bend) над больным.

11. Судья (referee) встал между сражающимися (fight) боксерами и остановил поединок.

12. Бабушка разделила пирог между детьми.

13. Телеграфные провода (wire) над улицами выглядят очень некрасиво (ugly).

14. Рядом со мной свободное место, сядь рядом со мной.

15. Кинотеатр прямо напротив остановки автобуса, рядом с кафе.

16. Я плохо видела, так как передо мной сидел высокий человек.

17. Вместо того, чтобы держать деньги (keep) в банке, моя бабушка прячет их под ковром в спальне.

18. А свои драгоценности (jewelry) она прячет в шкатулке (casket) за шкафом.

Ответы:

2. We flew over the Sahara.

1 .The Dead Sea is below sea level.

2. We flew over the Sahara.

3. Paul was sitting opposite Feona and looked at her.

4. The girl was standing under a tree, it was raining hard.

5. Who is the man, sitting next to Mary?

6. Is there a public telephone? - Yes, there is one by the door.

7. Shall I sign on, above or below the line?

8. The busstop is round the corner.

9. There is a beautiful fountain in front of the theatre.

10. The doctor bent over the patient.

11. The referee stood between the fighting boxers and stopped the fight.

12. The grandmother divided the pie among the children.

13. The telegraph wires over the streets look so ugly.

14. There is a free seat beside me, sit next to me / beside me.

15. The cinema is just opposite the busstop next to the cafe.

16. I couldn’t see very well because a tall young man was sitting in front of me.

17. Instead of keeping her money in the bank my grandmother hides it under the carpet.

18. And she keeps her jewelry in a casket behind the wardrobe.

Упражнение 4.

Выберите правильный предлог.

at, in, on

1. There is someone *** the door.

2. I sat down *** the sofa.

3. They live *** Coronation street *** number 32.

4. Meet me *** the bus-stop *** the end of Bristol Road.

5. My book is *** the table *** the sitting room.

6. When I was *** Spain it was terribly hot.

7. I’ve applied for a job *** the United Nation *** Geneva.

8. Oxford is *** the A34 (road) between Bermingham and London.

9. There was a note *** the table. It was from Elsie. She had signed her name *** the bottom.

10. Hello. This is Doris. Jim *** Athens *** the Acropolis Hotel.

11. There is a good film *** the cinema.

12. It was very cold *** the cinema.

13. I’ll see you *** Fred’s house.

14. When we were *** the south we stayed *** a small hotel *** the coast.

15. We had a busy day *** the shop.

16. I had to return as I had forgotten to switch off the light *** the shop.

17. Jack lives *** a flat *** Park street *** the third floor.

18. I had a seat *** the front row.

Ответы:

2. I sat down on the sofa.

the bottom.

the coast.

1. There is someone at the door.

2. I sat down on the sofa.

3. They live in Coronation street at number 32.

4. Meet me at the bus-stop at the end of Bristol Road.

5. My book is on the table in the sitting room.

6. When I was in Spain it was terribly hot.

7. I’ve applied for a job at the United Nation in Geneva.

8. Oxford is on the A34 (road) between Bermingham and London.

9. There was a note on the table. It was from Elsie. She had signed her name at the bottom.

10. Hello. This is Doris. Jim in Athens at the Acropolis Hotel.

11. There is a good film at the cinema.

12. It was very cold in the cinema.

13. I’ll see you at Fred’s house.

14. When we were in the south we stayed at a small hotel on the coast.

15. We had a busy day at the shop.

16. I had to return as I had forgotten to switch off the light in the shop.

17. Jack lives in a flat in Park street on the third floor.

18. I had a seat on the front row.

Упражнение 5.

Подставьте правильный предлог:

1. She looks just (against, like, as) your mother.

2. I hope to work (against, like, as) a tour guide overseas.

3. He turned his face (towards, as, beyond) the door.

4. We can see the castle (beyond, against, in) the lake.

5. Are you (on, for, like) or (towards, against, behind) the plan?

6. I met Kate (near, till, within) the station.

7. Do I have to get (near, off, within) at the next station?

8. The museum is (within, near, at) walking distance.

9. He went out (within, without, off) an umbrella.

10. It’s been raining (within, since, in) last night.

11. I sat up (till, to, near) three this morning.

12. Are there any shop (around, across, along) here?

13. It’ll be a secret just (among, between, within) you and me.

14. She is (between, among, except) the most famous pianists in Europe.

15. The dog walked (above, across, among) the road.

16. I lived in London (during, in, at) the winter.

17. It’s ten degrees (under, over, below) zero.

18. I ordered a drink (over, above, in) ten minutes ago.

Ответы:

1. like 2. as 3. towards 4. beyond 5. for, against 6. near 7. off 8. within 9. without 10. since 11. till 12. around 13. between 14. among 15. across 16. during 17. below 18. over

Предлоги – это одна из тем, которую невозможно осилить за один присест, а потом заниматься просто тренировкой. Именно в предлогах ярко проявляется разница между нашими языками, а это значит и разница между народами. Поэтому любой предлог имеет множество трактований и однозначного перевода не будет. Тупо зазубрить все варианты – плохая идея. В этом случае поможет только логическое объяснение, понимание и режим ежедневности. Вовсе необязательно находить особое время для учебы, то есть садиться за стол и что-то писать или читать правила. Предлоги места, о которых идет речь, это слова которые определяют местоположение всего, что существует на Земле в пространстве. Вот и все. Оглянувшись по сторонам, можно увидеть, что все находится по местам, и всегда можно задать вопрос “ГДЕ ЭТО НАХОДИТСЯ?”. Где бы вы ни находились, предлоги “окружают” вас со всех сторон. Вот и определяйте местоположения всего, что вы видите английскими предлогами, и, конечно же теми, которые вы хорошо уяснили, постепенно усложняя задачу.

В предыдущем сообщении я написала несколько предложений, в которых была такая же задача – определить местоположение кого-нибудь или чего-нибудь с помощью английских предлогов. Совсем немного усложним задачу: в предложениях, которые я напишу, необходимо в пропусках расставить нужные предлоги, ну и соответственно перевести предложения на родной язык. Вы можете проверить себя по ответам, которые я напечатаю рядом с предложениями.

1.The children are playing … the garden. (in).

2. Yesterday I saw a friend of mine standing … the bus station. (at).

3.My brother is a student. He is … University. (at).

4. There are a lot of books … the library. (in).

5. We heard a bird singing … the tree. (in).

6. You can see a river and a forest … the picture. (in).

7. Don’t write this exercise. Do it … home. (at).

8. There are a lot of clouds … the sky. (in).

9. Take your book and open it … page 10, please. (on).

10.The pupils are writing words … their copy-books. (in).

11. The teacher often stands … the blackboard. (at).

12. In most countries people drive … the right. (on).

13. I usually buy a newspaper … my way to work. (on).

14. It can be dangerous when children play football .. the street. (in).

15. I didn’t see you .. the party on Saturday. Where were you? (at).

16. Our flat … the second floor of the building. (on).

17. There is a dirty mark .. your nose. (on).

18. Jack’s house is the white one … the end of the street. (at).

19. The man the police are looking for has a scar… his right cheek. (on).

20. Paris }